Apskatīt tēmu
Vēlreiz par bremzēm!
|
|
Kaarlis |
Ziņojums ievietots 03-03-2013 16:47
|
Fusioneer Ziņojumi: 2155 Pievienojies: 13.02.12 |
Sezonai tuvojoties aktuāla kļūst motocikla tehniskā stāvokļa atbilstība drošības prasībām. Ir taču vēlme sezonu ne tikai uzsākt, bet arī sekmīgi pabeigt! Viena no svarīgām un bieži apspēlētām tēmām ir Jawas bremzes, kuras kritizē vai katrs otrais. Lai izbeigtu spekulācijas un palīdzētu pienācīgi sagatavoties tiem, kas to pārāk labi nepieprot, top šis mazais aprakstiņš. Jāsāk ar to, ka bremzes sākas no pirkstu galiem, kas satver hēbeli un beidzas asfalta segumā izdalītaja siltumā, tā dēļ nepietiks tikai ar jauniem bremžu lokiem kas iegādāti nolūkā novērst kļūmi. Jāsāk ar to, ka perfekti jāstrādā arī mehānismiem kas šos lokus darbina un jāspēj novadīt so spēku līdz asfalta segumam. Jāsāk ar hēbeļiem- parastās kaites ir izdilums, izļurkātas buksītes, tie mēdz būt saliekti, gadās, ka salocīti ir pie stūres piemetinātie stiprinājumi, kas vairs nav gluži paralēli un traucē hēbelim normāli kustēties vai pat samazina gājienu. Pareizais risinājums- izmest miskastē stūri ar visu drazu un aizstāt ar jaunām detaļām. Var jau locīt un mocīties, tikai rezultāts var nebūt iepriecinošs un bojātā hroma vietas tik un tā sāks rūsēt! Tik pat kritiski jāizturas pret trosi. Izstieptu apvalka vijumu vai kaut vienas saplīsušas stieples dēļ tā jābrāķē un jāaizvieto ar jaunu pie kam neaizmirstot, ka arī jaunā trose un jaunais hēbelis visās iespējamās berzes un kustīgajās vietās jāsaeļļo. Šīs te, mehāniskās daļas, perfekta darbība jau ir daļa no uzvaras ceļā uz labām bremzēm. Likumsakarība vienkārša- jo mazāks spēks jāpatērē mehānisma paša darbināšanai, jo lielāks tiks pielietots bremžu loku piespiešanai trumuļa virsmai. Nākamais posms- bremžu loki, to mehānisms un trumulis. Situācijā, ja trumuļa virsma ir ciešami gluda un viņš nav parāk izdilis, lokus vajadzētu iegādāties oriģinālos, ko piedāvā motocikla ražotājs, pie kam, izvairoties no tā saucamajiem : Vecajiem krājumiem. Ir jauni laiki un pieejami jauni materiāli, ar kuru palīdzību bremzēšana ir kļuvusi efektīgāka. Jaunos lokus uzstādot, jāatceras ka trumulim ir jabūt perfekti izmazgātam, arī spieķu galvu caurumiem jabūt bez putekļiem un virsmai pie kuras piespiežas loki attaukotai! Ja uz šīs virsmas paliks kaut kāds zaņķis, ar garantiju, tas saķeps ar putekļiem, piedegs un izveidos spīdīgu kārtiņu uz loka vismas tādejādi sačakarējot visus labos nolūkus. Jāsmērē arī visas kustīgās virsmas- kulaciņu asis, loku gali un sviru mehānisms. Bet ko darīt, ja trumulis jau sadilis un jauna nav vai pagalam negribas spieķot? Atliek lokus pārlīmēt no biezāka materiāla. Ja standartā ir 4mm biezas uzlikas, tad jaunās jau jālīmē 6mm. Pēc šīs operācijas jānofrēzē loku gali tik tālu, lai pazustu izdiluma radītā grope. Tie, kam abas rokas nav kreisās, var veikt precīzu darbu ar plakano vīli. Nākamais darbs- salikt bremžu suportā jeb vākā kulaciņus, lokus un atsperes neaizraujoties ar smērvielām- tik un tā vēlreiz jāizjauc. Tad šo te komplektu starp diviem konusiem centrē virpā un zemos apgriezienos lokus virpo tik tālu, lai vāks samērā precīzi, bez liekas ķeršanās lien trumulī. Tādejādi tiek iegūta perfekti apaļa bremzējošā virsma un kompensēti visi izdilumi. Jāpiezīmē, ka loku piestrādes laikam arī vajadzētu saīsināties- tā, kā loki piespiežās ar pilnu virsmu, normāli bremzēt var jau daudz ātrāk. Tālāk jāsanumurē detaļas lai neizjauktu precizitāti, jāizjauc, jāizmazgā, jāsamontē neaizmirstot par smērvielām visām kustīgajām detaļām. Pirms pašas riteņa salikšanas attaukojam loku virsmas un trumuļa iekšpusi. Kā pierādijies uz ceļa, labas bremzes saglabājas aptuveni 5 tūkstošus kilometru, tad jānoņem ritenis, jāiztīra putekļi un var braukt tālāk, jo vāka malā iestradātā labirinta grope nenodrošina bremžu pašattīrīšanos. Īsumā vēl par regulēšanu- divu sviru bremzes vispirms jāpievelk 1 loks ar troses uzgriezni līdz pieskāriena punktam, tad jāatslābina par 1 apgriezienu, tad ar stiepņa uzgriezni jāvelk līdz pieskaras otrs loks un tad arī apgriezienu atpakaļ. Ja viss izdarīts pareizi, bremzēm jābūt ļoti labām. Lai arī aizmugures bremzes izpilda tikai palīgfunkciju un ir salīdzinoši mazāk svarīgas, arī uz tām attiecas viss tas pats. Jo īpaši gadijumā ja tiek lietots blakusvāģis. Paliek jautājums, vai šo enerģiju var novadīt līdz ceļam ar riepu, kas mantota no vectēva un ir cieta kā koks? Laba bremzēšana var būt tikai ar mīkstu riepu un pietiekami dziļu protektoru. Maza piebilde par bremzēm un ūdeni- 638 jawai bremzes ir kreisajā pusē līdz ar to, ja lietus laikā mocis stāv atbalstīts uz sānu kājas, bremzes saglabājās sausas, tur pretīm veco modeļu īpašnieki riskē iekulties nepatīkamās situācijās jo tad ūdens krājās trumulī kā bļodiņā. Ceru, ka šis kādam palīdzēs. Tas arī īsumā viss. Labojis Kaarlis uz 03-03-2013 16:53 |
|
|
Guntis |
Ziņojums ievietots 03-03-2013 18:06
|
Fusioneer Ziņojumi: 1816 Pievienojies: 13.02.12 |
Viss jau pareizi jā, a ta tikai garāža garāža. Tik pats tu un es,un citi lokus PĀRLĪMĒT dodam,ne jaunus pie jawa.lv pērkam. Un atzinuši esam par gana labiem esam. Ko es iesaku darīt uzreiz... Duntes ielas pagrabiņā,būsiet uzbrīnīti par bremzēšanas efektivitātes uzrašanos ! |
|
|
Kaarlis |
Ziņojums ievietots 09-01-2018 12:08
|
Fusioneer Ziņojumi: 2155 Pievienojies: 13.02.12 |
Tiem, kas brauc ar nākamajiem jawas izstrādājumiem pēc 638, lielākajai daļai ir priekšā hidrauliskās disku bremzes. Daži no jawistiem arī vecākām jawām ir uzstādijusi disku bremzes. Efektivitāte, protams, laba, taču jāņem vērā, ka arī šīs bremzes negarantē mūžīgu nirvānu bez pienācīgas apkopes. Pievienotajā attēlā Jawa Travel bremžu rezervuāra saturs pēc sešu gadu lietošanas. Neiedziļinoties rūpnīcas bībelēs, pilnīgi normāli būtu vismaz reizi 2 gados šķidrumu nomainīt. Tas attiecās arī uz automašīnām. Pilnīgi pietiekami ir atsūkt veco šķidrumu no rezervuāra, ieliet jaunu un izpumpēt caur suporta atgaisošanas nipeli kamēr nomainās šķidruma krāsa. Mainot bremžu klučus kategoriski nedrīkst atspiest bremžu virzuļus iespiežot bremžu šķidrumu no suporta rezervuārā. Jo īpaši tas attiecās uz sistēmām ar ABS un daždažādām stabilitātes un pretbuksēšanas sistēmām. Pastāv risks sabojāt moduli. Tas īsumā arī viss. |
|
|
Guntis |
Ziņojums ievietots 09-01-2018 19:41
|
Fusioneer Ziņojumi: 1816 Pievienojies: 13.02.12 |
Atbalstīcs ! |
|
Iet uz forumu: |